Maʼlumki, “Inson – jamiyat – davlat” tamoyili bugungi
kunda mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlarning tub asosini
tashkil etmoqda. 2022-2026-yillarga moʻljallangan Yangi
Oʻzbekistonning taraqqiyot strategiyasida ham davlat organlari faoliyati samaradorligini
hartomonlama oshirish, xalqaro tajribalar asosida yangi tizimilarni yoʻlga
qoʻyish lozimligi qayd etilgan.
Yurtimizda bu borada olib borilayotgan muhim
oʻzgarishlarning amaliy natijasi sifatida 2022-yil, 8-avgustda
Oʻzbekiston Respublikasining “Davlat fuqarolik xizmati toʻgʻrisida”gi Qonuni
qabul qilinganligini va bugungi kunda amaliyotga izchillik bilan tatbiq
etilayotganligini alohida taʼkidlash kerak. Qonun 10 ta bob va 64 ta moddadan
iborat boʻlib, uning “Davlat fuqarolik xizmati sohasida davlat boshqaruvi”,
“Davlat fuqarolik xizmatchisining huquqiy maqomi”, “Davlat fuqarolik xizmati
sohasida korrupsiyaga qarshi kurashish” kabi boblarida davlat fuqarolik
xizmatchisining huquqlari, majburiyatlari, odob-axloq qoidalari kabi tushunchalari aks etgan. Hujjat Oʻzbekistonda
ijro hokimiyati funksiyalarini amalga oshiruvchi davlat organlari va
tashkilotlaridagi davlat fuqarolik xizmatchilarining faoliyati bilan bogʻliq
barcha munosabatlarni yagona qoidalar asosida tartibga soladi.
Jumladan, Qonunning 5-moddasi “Davlat fuqarolik xizmatining asosiy prinsiplari” deb
nomlanib, unda davlat fuqarolik xizmati tizimining yagonaligi va barqarorligi,
qonuniylik, adolatlilik, xalqqa xizmat qilish, davlat organlarining va
mansabdor shaxslarning jamiyat hamda fuqarolar oldida masʼulligi kabi bandlar
belgilangan.
Qonunga koʻra, davlat fuqarolik xizmatini oʻtashda
mazkur qonun bilan tartibga solinmagan munosabatlarga Mehnat kodeksi
qoʻllaniladi. Shuningdek, davlat xizmatchisi tadbirkorlik bilan shugʻullanishi,
ularning muassisi boʻlishi, Oʻzbekistondan tashqarida hisob varaqlar ochishi,
chet elda koʻchmas mulk olishi taʼqiqlanadi. Davlat xizmatchilari uchun 5 kunlik ish haftasi va haftasiga 40 soatdan
oshmaydigan ish davomiyligi belgilanadi. Davlat xizmatchilariga 27 kundan kam
boʻlmagan yillik asosiy taʼtil beriladi.
Qonun bilan davlat fuqarolik
xizmati sohasida vakolatli organ etib – Prezident huzuridagi Davlat xizmatini
rivojlantirish agentligi belgilandi. Agentlikning davlat fuqarolik xizmati
sohasidagi vakolatlari ham belgilab berildi. Agentlik mutasaddi vazirlik va
idoralar bilan hamkorlikda ushbu qonunning mazmun-mohiyati va ahamiyatini aholi
oʻrtasida tushuntirilishini taʼminlash borasida bir qator vazifalar va
chora-tadbirlarni belgilab oldi.
Qonunda “davlat fuqarolik
xizmati” tushunchasiga taʼrif berilar ekan, unga “Oʻzbekiston Respublikasi
fuqarolarining davlat fuqarolik xizmati lavozimlaridagi davlat organlari
vakolatlari amalga oshirilishini taʼminlashga doir haq toʻlanadigan kasbiy
faoliyatini ifodalaydi”, deya izohlangan. Shudan kelib chiqib aytish lozimki,
har bir davlat xizmatchisi zimmasida masʼuliyat bu — xalq oldidagi burch.
Ushbu hujjatda “davlat fuqarolik xizmatchisining kasbiy kompetensiyasi”
tushunchasi ham mavjud boʻlib, bu davlat organining vakolatlarini lozim
darajada amalga oshirish uchun zarur boʻlgan bilimlar, malakalar va koʻnikmalar
majmuini anglatadi. Qonunning bilish muhim boʻlgan jihatlaridan yana biri,
24-moddada davlat fuqarolik xizmati lavozimlarining malaka darajalari belgilangan
boʻlib, bunda tegishli guruhlar va toifalar belgilab berilgan. Yaʼni, guruhlar
— siyosiy, boshqaruv, yordamchi, toifalar esa rahbar kadrlar, boshqaruv
kadrlari va mutaxassislarga ajratilgan. Malaka darajalari 1-dan, 5-darajaga
qadar boʻlishi ham koʻrsatib oʻtilgan. Mazkur darajalar qoida tariqasida oliy
maʼlumotga va muayyan ish stajiga, malaka oshirish kurslarini tugatganligi
toʻgʻrisidagi sertifikatga, malaka komissiyasining ijobiy xulosasiga ega
boʻlgan taqdirda beriladi.
Ozod aka matbuot, [12.12.2022
10:45]
Darhaqiqat, Qonunning
37-moddasi “Davlat fuqarolik xizmati boʻyicha koʻtarilish” deb nomlanib, unda
“Davlat fuqarolik xizmati boʻyicha koʻtarilish davlat fuqarolik xizmatchisining
oʻz kasbiy kompetensiyasini uzluksiz ravishda oshirib borishi hisobiga xizmat
faoliyatining natijadorligi asosida yuqoriroq lavozimga tayinlash yoki
yuqoriroq malaka darajasini berish orqali amalga oshiriladi”, deya qayd
etilgan.
Ayni paytda Navoiy viloyatida
ham mutasaddi hamkor tashkilotlar bilan birgalikda mazkur Qonunning
mazmun-mohiyati toʻgʻrisida targʻibot tadbirlari amalga oshirilmoqda. Turli
taqdimotlar, maʼruza matnlari orqali tinglovchilarga oʻz haq-huquqlari,
majburiyatlari va vazifalari aks etgan maʼlumotlar berilmoqda. Bu kabi
uchrashuvlar orqali esa fuqarolarimizda yurtimizda kechayotgan islohotlarga
daxldorlik hissi kuchayib, huquqiy bilim va koʻnikmalari yanada ortadi.
Xulosa qilib aytganda, xalqaro
tajribadan kelib chiqish mamlakatimizda davlat organlari faoliyatida shaffof va
samarali tizim yoʻlga qoʻyilayotgan ekan, mazkur yangi qonun har bir muassasa
va tashkilot faoliyati, pirovard maqsadda esa davlatimiz taraqqiyotida muhim
ahamiyat kasb etadi.
Nasiba
ASHUROVA,
Navoiy
davlat konchilik va texnologiyalar
universiteti
Moliya va iqtisod masalalari
boʻyicha
prorektor,
Xalq
deputatlari Navoiy shahar
Kengashi
deputati